2010-07-11
Arkösund
Handicatten är idag i Arkösund. Båten har seglats dit från Almedalen igår i friska vindar som resulterade i farter över 20 knop.
2010-07-01
2010-06-20
Det kungliga bröllopet
Utanför Oxdjupet mötte vi Dannebrogen. Ungarna vinkade, men det blev ingen reaktion från båten. Då tog jag fram vår tuta och gav en lång hälsningsignal. Då hälsade båten tillbaka till oss.
Efter Dannebrogen kom den Danska flottan.
Utanför Lindalssundet kom en svensk ubåt
På västra Saxarfjärden seglade vi ikapp med Engelska flottan. Vi var uppe i 14 knop och kom ikapp dem långsamt.
Sedan var det dock dags att vända hemmåt innan det blev lokala åskoväder.
2010-06-12
2010-05-20
2010-05-15
2010-05-12
Sjösättning
Idag sjösattes Handicatte. I morgon skall vi sätta dit alla segel. Första beställningsturen är på lördag-söndag.
2009-12-08
Tvättning av Handicat
Alla som varit i kontakt med Handicatten vet att den är målad med en gul färg med ha
lksand. Den personen som doserade sanden måste ha varit väldig generös för det är mkt sand i färgen. Har man otur riskerar man att få skrubbsår.
Jag tvättade båten med en högtryckstvätt förra hösten. Igår tvättade jag båten igen. Ni ser på skillnaden på bilden. Jag bara undrar varifrån kommer all skit. Handicatten ligger på Svinninge Marina söder om Åkersberga. Ca 400 meter från båtplatsen går det en relativt tättrafikerad landsväg. Men nån annan trafik finns inte. Man blir skrämd av att det finns så mkt smuts i luften. Alla våra båtar blir nog lika skitiga men enda skillnaden mot andra båtar är Handicattens halkfärg, som binder smutsen. På andra båtar regnar nog mkt smuts bort.
Jag tvättade båten med en högtryckstvätt förra hösten. Igår tvättade jag båten igen. Ni ser på skillnaden på bilden. Jag bara undrar varifrån kommer all skit. Handicatten ligger på Svinninge Marina söder om Åkersberga. Ca 400 meter från båtplatsen går det en relativt tättrafikerad landsväg. Men nån annan trafik finns inte. Man blir skrämd av att det finns så mkt smuts i luften. Alla våra båtar blir nog lika skitiga men enda skillnaden mot andra båtar är Handicattens halkfärg, som binder smutsen. På andra båtar regnar nog mkt smuts bort.
2009-11-06
2009-10-07
2009-09-18
2009-09-12
2009-09-09
Min gamla pinta
http://www.best-boats24.net/haendler/winter/boote/006.html
Min gamla Pinta trimaran Molnets Broder är till salu i Tyskland. Dom verkar ha stoppat in en massa elektronik så båten är kanske värd sitt pris.
Flerskrovstätt i min båtklubb
2009-09-02
SNABBASTE KURSEN MOT MÅL MED GPS
Tips inför helgens kappsegling
Ibland så märker man när man ändrar kurs lite, att båten åker lite snabbare. För det mesta är det så när vi flerskrovare seglar plattläns. Skär vi ut några grader så ökar farten. Ja skär vi ut 45 grader eller seglar halvvind så går det fortare än plattläns men då kommer vi ju inte åt det hållet längre ditt vi plattlänsade.
För att hitta den bästa farten brukar jag använda min kart-GPS. Jag brukar lägga en waypoint oändligt långt borta i färdriktningen, bortanför mitt resmål och sedan kikar jag helt enkelt på farten mot målet, VMG.
1. Se till att din GPS visar ”fart mot mål” eller VMG i någon av dina displayer.
2. Lägg ut en waypoint åt det hållet du ska, gärna ”oändligt” långt bort.
3. Välj denna waypoint som mål att gå emot.
4. Segla mot målet och notera din fart mot mål.
5. Skär ut ca 5 grader åt sidan och notera din nya fart mot mål, din nya VMG. Fortsätt söka din vinkel från den ursprungliga kursen som ger dig maximal fart.
Ibland så märker man när man ändrar kurs lite, att båten åker lite snabbare. För det mesta är det så när vi flerskrovare seglar plattläns. Skär vi ut några grader så ökar farten. Ja skär vi ut 45 grader eller seglar halvvind så går det fortare än plattläns men då kommer vi ju inte åt det hållet längre ditt vi plattlänsade.
För att hitta den bästa farten brukar jag använda min kart-GPS. Jag brukar lägga en waypoint oändligt långt borta i färdriktningen, bortanför mitt resmål och sedan kikar jag helt enkelt på farten mot målet, VMG.
1. Se till att din GPS visar ”fart mot mål” eller VMG i någon av dina displayer.
2. Lägg ut en waypoint åt det hållet du ska, gärna ”oändligt” långt bort.
3. Välj denna waypoint som mål att gå emot.
4. Segla mot målet och notera din fart mot mål.
5. Skär ut ca 5 grader åt sidan och notera din nya fart mot mål, din nya VMG. Fortsätt söka din vinkel från den ursprungliga kursen som ger dig maximal fart.
2009-08-26
2009-08-13
Radiotips Milo Dahlmann
Idag kl 20.03 på P1 kan du lyssna på ett program om Milo Dahlmann och hennes seglande.
Mera information här.
Du kan även ladda ner programmet via denna länk.
Milos blogg där du kan följa hennes resa.
Milos hemsida där du kan läsa om båten pch Milos tidigare segelliv.
Mera information här.
Du kan även ladda ner programmet via denna länk.
Milos blogg där du kan följa hennes resa.
Milos hemsida där du kan läsa om båten pch Milos tidigare segelliv.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)